Co to jest JR Pass? Ile kosztuje i czy opłaca się kupować JR Pass?

Tu jesteś:, Jak zorganizować wyjazd do Japonii, Japonia 日本, Podróże, Podróże po JaponiiCo to jest JR Pass? Ile kosztuje i czy opłaca się kupować JR Pass?

Planujesz podróż do Japonii i zastanawiasz się, czy opłaca się kupować JR Pass (nielimitowany bilet na przejazdy pociągami Japan Rail, w tym superekspresami shinkansen), który wydaje się bardzo drogi? Czy dzięki niemu faktycznie zaoszczędzisz? Czy może podróż shinkansenami to niepotrzebna ekstrawagancja? Poniżej znajdziesz naszą opinię na ten temat. Opinię, którą wypracowaliśmy na podstawie 6 wyjazdów do Japonii i bardzo intensywnego zwiedzania tego kraju. W artykule zamieściliśmy też analizę kosztu pojedynczych biletów kolejowych na wybranych trasach (między miejscowościami najczęściej odwiedzanymi przez turystów) względem cen JR Pass. Mamy nadzieję, że po lekturze artykułu łatwiej podejmiesz decyzję, czy konkretnie Tobie się opłaca kupić ten bilet.


🎧 Post jest uzupełnieniem do audycji:
Podcast o Japonii №2 (gdzie Aśka wyznaje miłość Shinkansenom, a Kondi się waha: za tanie? za drogie?)


Uwaga: To nie jest post sponsorowany i nie powstał w wyniku współpracy z Japan Rail, biurem H.I.S., czy innym dystrybutorem JP Pass. Poniższy tekst to wyłącznie nasze osobiste opinie, które wyrobiliśmy sobie na podstawie naszych podróży po Japonii. Bilety JR Pass zawsze kupowaliśmy (za prywatne środki).

Co to jest JR Pass

JR Pass (Japan Rail Pass) to czasowy bilet upoważniający do nielimitowanych przejazdów pociągami Japan Rail, w tym superekspresami shinkansen (oprócz Nozomi i Mizuho). Wydawany jest na 7, 14 lub 21 dni. Przysługuje wyłącznie osobom posiadającym obywatelstwo inne niż japońskie. Wykupuje się voucher, który następnie wymienia się w JP na bilet. Voucher jest ważny 3 m-ce od daty zakupu.

Mamy nadzieję, że przeczytasz cały artykuł.
Chcemy jednak, byś od razu wiedział, jakie jest nasze zdanie. Uważamy, że jeśli wybierasz się do Japonii turystycznie (pobyt do 90 dni) i chcesz po Japonii choć trochę pojeździć,  to zdecydowanie warto zaopatrzyć się w JP Pass.

Tym samym otwarcie przyznajemy, że nie zgadzamy się z opiniami, że lepiej jest jeździć autobusami, tanimi lokalnymi pociągami albo że taniej i lepiej wychodzi podróż samolotem. Wszystkie te rozwiązania przetestowaliśmy, a mimo to dalej uważamy, że JR Pass to najlepsza opcja, by podróżować po Japonii jako turysta. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego. Ale zaczniemy przewrotnie – od drugiej strony. Przeczytaj, komu nie opłaca się kupować JR Pass. Bo oczywiście to nie jest tak, że trzeba go kupować zawsze i za wszelką cenę.

.

JR-Pass (Japan Rail Pass) - voucher i wymieniony bilet (z górą Fuji)

JR-Pass (Japan Rail Pass) – voucher i wymieniony bilet (z górą Fuji)

Kiedy nie opłaca się kupować JR Pass

❌ Nie opłaca się kupować JR Pass, jeśli nie planujesz dużo podróżować po Japonii

Niektórzy uważają, że podróżujemy aż nadto intensywnie. Nie dotyczy to tylko Japonii. W przypadku większości dłuższych wyjazdów opracowujemy wcześniej wstępną trasę podróży. Na jej widok ludzie często łapią się za głowę i mówią, że jest to trasa nie do zrealizowania w zaplanowanym przez nas czasie. Ale nam udaje się ją zrealizować. Często wręcz „robimy” więcej kilometrów, niż było zaplanowane. I wcale nie jest tak, że biegamy z wywieszonymi językami i męczymy się, zamiast „odpoczywać na urlopie”. Intensywne tempo nam odpowiada. Oczywiście zdarza nam się zamarudzić w danym miejscu. Zdarza nam się też coś odpuścić. Niemniej prawdą jest, że staramy się każdy wyjazd jak najlepiej wykorzystać, tj. zobaczyć jak najwięcej, doświadczyć jak najwięcej. Nie inaczej było w przypadku naszych podróży do Japonii. Przy czym uważamy, że nie zobaczylibyśmy nawet połowy miejsc, nie przeżylibyśmy tylu przygód, nie spróbowalibyśmy tylu przysmaków, gdybyśmy nie mieli biletów JR Pass.

Oczywiście nie każdy lubi taki sposób podróżowania. Zatem jeśli planujesz ograniczyć pobyt w Japonii do stolic Tokio – Kioto – Nara albo przez cały pobyt być w Tokio (z ewentualnymi wypadami do Jokohamy, Kamakury, czy pod Fuji), to faktycznie między tymi miejscami możesz poruszczać się lokalnymi pociągami i autobusami. Chociaż my do Kioto i tak pojechalibyśmy shinkansenem. Nawet bez JR Pasa.

❌ Nie opłaca się kupować JR Pass, jeśli masz dużo czasu

Jeśli nie zamierzasz podróżować shinkansenem (pojedyncze bilety na shinkansen kupowane w Japonii, w kasie, są bardzo drogie), musisz mieć świadomość, że tras między dużymi miastami nie pokonasz tanim pociągiem bez wielokrotnych przesiadek. Np. nie ma bezpośrednich tanich pociągów z Tokio do Kioto i by odbyć taką podróż koleją, trzeba przesiadać się kilka razy, a podróż zajmuje od około 8-9 do nawet kilkunastu godzin.

Nie jest to żart. Trasa Tokio – Kioto to pół tysiąca kilometrów, a po drodze przejeżdża się przez kilka prefektur i trzeba się przesiadać na kolejne lokalne pociągi. Poniżej znajdziesz zrzut ekranu ze strony wyszukiwarki połączeń kolejowych Hyperdia, z przykładowym połączeniem na trasie Tokio – Kioto, gdzie dokładnie widać, jak taka podróż wygląda i ile kosztuje. Szukając połączenia, wykluczyłam wszystkie ekspresy oraz superekspresy shinkansen, by zostały same lokalne linie. Koszt takiej wielogodzinnej podróży jest o około 40% niższy od ceny biletu za shinkansenem (którym jedzie się bez przesiadek 2-3h).

Co to jest JR Pass? Ile kosztuje JR Pass? Czy opłaca się kupować JR Pass?

Plan przykładowej podróży z Tokio do Kioto odbywanej tanimi lokalnymi pociągami [na podst. Hyperdia]

❌ Nie opłaca się kupować JR Pass, jeśli planujesz jeździć po Japonii samochodem

Jeśli masz rodzinę lub znajomych, którzy obwiozą Cię po Japonii samochodem, to faktycznie żaden bilet Ci nie jest potrzebny. Podobnie, jeśli planujesz wynajem samochodu na miejscu. Ale pamiętaj, że podróż samochodem też trwa sporo, bo samochody w Japonii nie jeżdżą jakoś specjalnie szybciej niż u nas. Pamiętaj też o opłatach za autostrady.

Przy okazji przypominam, że w Japonii honorowane jest międzynarodowe prawo jazdy wydane według wzoru zgodnego z Konwencją Genewską o ruchu drogowym z 1949, podpisaną przez Japonię. Nie jest uznawane prawo jazdy wydane w oparciu o Konwencję Wiedeńską.

Kiedy opłaca się kupować JR Pass

✔️ Opłaca się kupować JR Pass, gdy nie masz wiele czasu (do stracenia)

W pierwszej części artykułu próbowałam pokazać, że przy dłuższych trasach w Japonii podróż pociągiem innym niż shinkansen zajmuje bardzo wiele czasu. Co więcej, podróż z wieloma przesiadkami jest uciążliwa i męcząca. JR Pass to oszczędność czasu, który zamiast spędzać w japońskim tańszym pociągu, spędzasz odkrywając kolejne fantastyczne miejsca w Japonii. A chyba po to do niej się wybierasz? Kupując JR Pass – kupujesz sobie dodatkowy czas na zwiedzanie Japonii!

A co z tanimi liniami lotniczymi?
O tym opowiemy dalej, ale najpierw przyjrzyjmy się cenom pociągów w Japonii.

✔️ Opłaca się kupować JR Pass, jeśli chcesz zobaczyć kawałek Japonii

Jedną z najpopularniejszych tras zwiedzania Japonii, jest coś, co nazywam „japońską złotą trójką”. Pojęcie to ukułam zainspirowana tzw. „złotym trójkątem” w Indiach, obejmującym trzy popularne miasta: New Delhi, Jaipur i Agrę. To co rozumiem jako „japońska złota trójka” to: Tokio, Kioto i Hiroszima. Tak naprawdę podróż na „złotą trójkę” jest nieco bardziej rozbudowana. Przy okazji Kioto zazwyczaj zwiedza się też pobliskie Narę i Osakę. A przy okazji Hiroszimy – leżącą praktycznie na jej przedmieściach – Itsukushimę / Miyajimę z pływająca bramą torii. Ambitniejsi po drodze jeszcze zahaczają o zamek Białej Czapli w Himeji. Przy takiej trasie JR Pass już się opłaca bardzo.

Najpopularniejsza trasa po Japonii: TOKIO – KIOTO – HIROSZIMA
Ile kosztuje transport?

Ile kosztuje transport na trasie „japońska złota trójka”: Tokio – Kioto (+ Osaka, Nara) – Hiroszima (+Miyajima)

Poniżej zestawiliśmy odcinki takiej podróży, ich długości oraz ceny pojedynczych biletów na shinkansen (kupowanych w kasie). W przypadku krótkiej trasy z Kioto do Osaki podaliśmy też alternatywne do shinkansena połączenie lokalne. Do Nary i do miejsca przeprawy promowej na wyspę Miyajima nie jeździ shinkansen, tylko pociągi lokalne. JR Pass obejmuje też przeprawę promową na Miyajimę. Prom nie jest drogi (bilet w obie strony kosztuje 360 jenów), ale zawsze to dodatkowy bonus.

„Japońska złota trójka” – pojedyncze przejazdy shinkansenem (ceny z 02.2019):

  • Tokio – Kioto (ok. 500 km, cena 13 910 JPYshinkansen)
  • Kioto – Nara (ok 40 km, cena 620 JPY – lokalny pociąg JR)
  • Nara – Kioto (powrót, bo nie opłaca się tam robić dodatkowego noclegu, ok 40 km, cena 620 JPY – lokalny pociąg JR)
  • Kioto – Osaka (ok. 50 km, cena 3 020 JPYshinkansen do dworca Shin-Osaka lub 400-600 JPY – lokalne pociągi JR do dworca w centrum Osaki)
  • Shin-Osaka – Hiroshima (ok. 330 km, cena 10 620 JPY – shinkansen)
  • Hiroszima – Miyajimaguchi (ok. 20 km, 500 JPY – lokalny pociąg JR)
  • Miyajimaguchi – Miyajima (ok. 2 km, 180 JPY – prom; obowiązuje JR Pass)
  • Miyajima – Miyajimaguchi (ok. 2 km, 180 JPY – prom; obowiązuje JR Pass)
  • Miyajimaguchi – Hiroszima (ok. 20 km, 500 JPY – lokalny pociąg JR)
  • Hiroszima – Tokio (ok. 800 km, cena 19 260 JPYshinkansen)

Podsumowanie kosztów trasy:

Jaki jest sumaryczny koszt transportu za taką wycieczkę, licząc po najniższych kwotach? To 46 790 jenów, co odpowiada kwocie ponad 1600 zł (sprawdź po aktualnym kursie). Trasa ta jest do zrobienia w 7 dni, zakładając np.: przyjazd z Tokio i 3 dni w Kioto, 1 dzień w Narze, 1 dzień w Osace, 1 dzień w Hiroszimie, 0,5 dnia na Miyajimie + popołudniem tego dnia powrót do Tokio. Po drodze do Hiroszimy można wysiąść w Himeji i w 2-3 godziny zwiedzić zamek Białej Czapli. (Zamek znajduje się 20 minut spacerem od dworca.) Gdyby dodatkowo jechać shinkansenem z Kioto do Osaki (taka podróż trwa 15-20 min), to w miejscu 400 JPY za lokalny pociąg, trzeba policzyć 3 020 JPY (około 100 zł).

A ile kosztuje JR Pass na 7 dni?

Ile kosztuje JR Pass Ordinary (podstawowy)

Co to jest JR Pass? Ile kosztuje i czy opłaca się kupować JR Pass?

Bilet JR Pass Ordinary (podstawowy) możemy kupić w wariancie na 7, 14 lub 21 dni w następujących cenach [dane ze strony Japan Rail Pass na dzień 22.02.2019]:

  • 7 dni –  1045 zł,
  • 14 dni –  1667 zł,
  • 21 dni –  2132 zł.

Jakby nie liczyć, opłaca się kupić JR Pass w przypadku opisanej wyżej trasy. Prawda jest taka, że 7-dniowy JR Pass opłaca się kupić, już wtedy, gdy planujemy zaledwie 3 przejażdżki shinkansenem. Np. gdy planujemy z Tokio pojechać tylko to Kioto i Osaki, apotem wrócić do stolicy (czyli odbyć 3 przejażdżki: Tokio – Kioto, Kioto – Osaka i powrót Osaka – Tokio), kupując pojedyncze bilety w kasie zapłacimy w sumie około 1000 zł, czyli podobną kwotę, co za 7-dniowy JR Pass (często jest to trochę mniej, ale to zależy od kursu jena). Ale jest pewien bonus: na JR Pass można też jeździć kolejką Yamanote po Tokio (bo Yamanote to też linia JR). Można też na nim jechać ekspresem NEX (Narita Express) z/do lotniska w Naricie. Lub skoczyć sobie jeszcze gdzieś.

Czy opłaca się kupować bilet JR Pass Green (1st Class)

Kondi w Shinkansenie - wagony typu ordinary (zwykłe)

Kondi w Shinkansenie – wagony typu ordinary

Wagony typu greencar to wagony pierwszej klasy, gdzie jedzie się (podobno) jeszcze bardziej komfortowo, niż w standardowych wagonach. Piszemy „podobno”, ponieważ nigdy nimi nie jechaliśmy. Do tej pory uważaliśmy, że JR Pass Green, to zbytek, bo podstawowy JR Pass jest i tak cool.

Ostatnio powoli przekonuję się do opcji JR Pass Green i wcale nie dlatego, że chcę jeździć w bardziej ekskluzywnych warunkach. JR Pass podstawowy nie obejmuje najszybszych pociągów shinkansen, tj. Nozomi i Mizuho. Jeszcze kilka lat temu tych pociągów było niewiele. O wiele częściej jeździły pozostałe pociągi, jak Hikari, Kodama, Sakura, itd. Ale obecnie coraz więcej pociągów to Nozomi, które śmigają z peronów co kilka-kilkanaście minut. A na te wolniejsze czasami trzeba czekać – nawet godzinę. Wiem, że w naszych realiach może się to wydawać absurdalnym problemem – czekać godzinę na pasujący pociąg… Ale w Japonii funkcjonuje się inaczej. Człowiek bardzo szybko przyzwyczaja się do dobrego. No i ciągle chodzi o nietracenie czasu.

Mając JR Pass w wersji premium wsiadasz w cokolwiek podjedzie i szybciej docierasz na miejsce. Wolniejsze shinkanseny jeżdżą mniej więcej 220 km/h, te szybsze – 260 km/h. Przy trasach na kilkaset kilometrów zaczyna mieć to znaczenie. Zatem może kiedyś się skusimy na ten droższy Jr Pass… Ceny [dane ze strony Japan Rail Pass na dzień 22.02.2019] poniżej.

Ile kosztuje JR Pass Green 1st Class

  •  7 dni –  1396 zł
  • 14 dni –  2260 zł
  • 21 dni –  2940 zł

❌ Czy opłaca się latać po Japonii samolotem?

Co z tym samolotem? Czy opłaca się polować na bilety tanich linii w Japonii? Mnóstwo ludzi  nas o to pyta, bo na przykład widzieli promocję na lot z Tokio do Osaki za 100-200 zł. Okazja roku?
Naszym zdaniem nie do końca.

Shinkansen z Tokio do Shin-Osaka kosztuje 14 450 JPY (około 500 zł). Sporo, owszem. Zwłaszcza, jeśli już wiemy, że to połowa ceny tygodniowego JR Passa.
Samolot może kosztować sporo mniej, ale…

Samolot nie leci bezpośrednio do Osaki, lecz na lotnisko Kansai, które jest oddalone o 50 km od Osaki. Koszt biletu na kolejkę z lotniska Kansai do Osaki to – w zależności od linii – od 1100 do 2 510 JPY (40-90 zł, oba jadą do centrum nieco ponad godzinę). Fajnie, jeśli akurat trafimy na ten najtańszy, ale czasem trzeba czekać godzinę na kolejny tani lub jechać droższym pociągiem. Poza tym traci się dużo czasu na dojazd do lotniska w Tokio, odprawę i oczekiwanie na lot, a potem w Kansai – na bagaż. Połowa dnia stracona. Pół biedy, jeśli tani lot jest z lotniska Haneda (w obrębie Tokio), gorzej, jeśli z oddalonego o 100 km lotniska Narita (dojazd z Tokio do Narity to kolejne 40-100 zł). Czyli może się okazać, że stracisz pół dnia (transport na lotnisko, formalności, lot, formalności, transport z lotniska), a wcale nie zaoszczędzisz tak dużo, kiedy podliczysz wszystkie koszty.

⁉ Kto poleca loty wewnętrzne po Japonii jako bardziej opłacalne niż JR Pass

Zauważyliśmy pewną prawidłowość. Pozytywnie o „opłacalności” latania po Japonii samolotem (zamiast kupowania JR Passa) mówią niemal wyłącznie osoby, które lecą do Japonii w towarzystwie Japończyków lub na miejscu planują podróżować razem z Japończykami lub Polakami przebywającymi w Japonii na wizie innej niż turystyczna. Japończykom ani takim osobom nie przysługuje JR Pass (info tutaj). Japończyk musiałby płacić za shinkanseny po normalnym cenniku. Dlatego podróżujący z nimi  Polacy często decydują się zrezygnować z JR Pass. Ale to są sytuacje szczególne.

Prawda jest taka, że nie znamy osoby, która zakupiła JR Pass i żałowała tegoż zakupu. A wielu Japończyków (i mówię to na podstawie rozmów z japońskimi znajomymi) dało by się za niego pokroić. Niestety przysługuje on wyłącznie osobom nie posiadającym japońskiego obywatelstwa. Ogólnie rzecz biorąc, Japończycy uważają, że JR Pass to najlepsze, co gajdzini otrzymują w prezencie od Japonii.

✔️ Kiedy opłaca się kupić wewnętrzny lot w Japonii?

Szczerze? Jeśli lecisz na Okinawę.
Lub jeśli przylatujesz z Polski do Tokio lub Osaki, a chcesz się bardzo szybko przedostać na drugi koniec Japonii – np. do Kagoshimy czy Sapporo. I najlepiej, gdy wylatujesz z tego samego lotniska, na którym wylądowałeś przylatując do Japonii.

Podsumowanie

Dzięki zakupowi biletów JR Pass śmigaliśmy po Japonii oszczędzając masę czasu, a do tego podróżowaliśmy w bardzo komfortowych warunkach. Wiedz, że nie jesteśmy wygodniccy. Zdarza nam się, zwłaszcza w biedniejszych krajach Azji, podróżować ultra tanimi i niewygodnymi środkami lokomocji (Welcome to incredible India!). Niestety najczęściej wiąże się to z bardzo długim czasem podróży.

W Japonii, kraju zupełnie innym, zaawansowanym technologicznie, inaczej skonstruowanym, nie ma potrzeby szukać tego typu wyzwań. Uważamy, że przekonanie o tym, że lepiej będzie obcokrajowcom podróżować po Japonii bez JR Passa „tańszymi” środkami lokomocji jest bezpodstawne. Będzie dłużej, bardziej męcząco, a często też oszczędność finansowa nie będzie aż taka wielka. Najlepiej ocenić to w sposób podobny do tego, co zrobiłam wyżej: zsumować koszt wszystkich przejazdów – autobusami czy pociągami, które planuje się zrealizować i porównać go z ceną JR Pass.

Dlaczego JR Pass jest taki tani?

Dlaczego dostajemy możliwość tańszego śmigania po Japonii? Bo Japończycy zdają sobie sprawę, że w ich kraju jest drogo, ale pomimo tego chcą na turystyce zarobić. Tanie przejazdy superszybkimi ekspresami to jeden ze sposobów, którymi próbują przyciągnąć turystów. Zwłaszcza, że jeszcze wielu ludzi pamięta o wydarzeniach w Fukushimie i trochę się podróży do Japonii obawia. Ale perspektywa olimpiady powoli zaczyna przyćmiewać to wspomnienie i coraz więcej ludzi planuje odwiedzić Japonię w czasie olimpiady.

Zaglądaj na naszego bloga!

Już wkrótce post o tym, ile kilometrów przejechaliśmy w Japonii pociągami i ile konkretnie zaoszczędziliśmy na podróżach z JR Pass. Opowiemy także, jak zachowywać się na peronie i w pociągu shinkansen. Wydrukuj też naszą ściągawkę zawierającą japońskie zwroty przydatne na dworcu i lotnisku. A jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś,  koniecznie wysłuchaj podcastu o Japonii №2 (gdzie Aśka wyznaje miłość Shinkansenom, a Kondi się waha: za tanie? za drogie?).

Autor: | 2019-07-25T16:22:23+02:00 20.03.2019|Kategorie: Informacje praktyczne, Jak zorganizować wyjazd do Japonii, Japonia 日本, Podróże, Podróże po Japonii|Tagi: , , , , , , , |Możliwość komentowania Co to jest JR Pass? Ile kosztuje i czy opłaca się kupować JR Pass? została wyłączona

O autorze:

Pracuje na jednej z warszawskich uczelni jako adiunkt, gdzie walczy z betonami, polimerami i studentami. W wolnym czasie bloguje o podróżach, gotowaniu i ciuchach; z uporem maniaka uczy się japońskiego. Ładnie narysuje i rewelacyjnie gotuje! Ma bzika na punkcie swoich 2 kotów…