Podróż Koleją Transsyberyjską: co warto wiedzieć o Transsibie?

Tu jesteś:, Europa, Kolej Transsyberyjska, Podróże, Rosja Россия, SyberiaPodróż Koleją Transsyberyjską: co warto wiedzieć o Transsibie?

W kontekście opisywanej przez nas podróży Transsibem nad Bajkał, postanowiliśmy trochę oswoić Was z samą Koleją Transsyberyjską i opowiedzieć o trasach, które można nią pokonać z naciskiem na tę, którą sami odbyliśmy. Nie będziemy przytaczać zbyt wiele szczegółów odnośnie geografii, czy historii syberyjskich żelaznych dróg, a jedynie nakreślimy tło dla naszej wyprawy. Informacje te mogą zaciekawić zawłaszcza tych, którzy sami planują kiedyś wsiąść do wagonu Transsibu.

O Kolei Transsyberyjskiej

Kolej transsyberyjska (ros. Транссибирская магистраль, czyt. Transsibirskaya magistral), w skrócie Trannsib (ros. Транссиб) to nie jest, jak się błędnie uważa, jedna linia kolejowa biegnąca od Moskwy do Władywostoku, lecz sieć czterech rozległych linii kolejowych, których szlaki zlokalizowane są w większości na terenie azjatyckiej części Rosji (czyli na wschód od Kaukazu).

Wspomniana słynna trasa z Moskwy do Władywostoku, to faktycznie główny szlak tej kolei, tzw. linia transsyberyjska (zwana też linią główną), ale oprócz niej funkcjonują jeszcze linia transmandżurska, czyli szlak, który przy Bajkale odbija od linii transsyberyjskiej na południowy wschód i biegnie do Chin – do Pekinu,  linia transmongolska, która odbija od linii transsyberyjskiej w Ułan Ude (na wschód od Bajkału) i biegnie do Ułan Bator (Mongolia) i również kończy bieg w Chinach oraz lina BAM, czyli Bajkalsko-Amurska Magistrala, która biegnie równolegle do linii transsyberyjskiej (kilkaset kilometrów na północ od niej) i kończy bieg nad Pacyfikiem (Sowiecka Gawań).

_mg_6609_k

Na dworcu w Nowosybirsku (to już najprawdziwsza Azja)

Obecnie używana trasa kolei transsyberyjskiej na odcinku od Moskwy do Omska różni się od trasy historycznej (obie trasy zaznaczone są na mapce niżej). Zdarza się też, że dla skrócenia czasu podróży niektóre przystanki na trasie są zmienianie (np. przez Włodzimierz i Niżny Nowogród jedzie się szybciej, niż przez Jarosław) lub pomijane – np. tzw. „pociąg firmowy” (фирменный – czyt. fimiennyj) nie zatrzymuje się wszędzie, tylko śmiga ekspresowo przez Rosję. Dlatego warto wcześniej sprawdzić, jaki to pociąg i którędy jedzie danego dnia (i czy w ogóle jedzie tego dnia). O ile pamiętam, latem 2008 roku ów fimiennyj jeździł na linii transsyberyjskiej dwa razy w tygodniu.

Map_Trans-Siberian_railway

Mapa Kolei Transsyberyjskiej – historyczna linia transsyberyjska (czerwony), aktualnie używana trasa na odcinku z Moskwy do Omska (niebieski), linia Bajkalsko-Amurska (zielony), fragment trasy południowej łączący Omsk i Tajszet (czarny)

My jechaliśmy linią główną, czyli linią transsyberyjską z Moskwy do Irkucka i z powrotem, przy czym jadąc w kierunku Bajkału, w Nowosybirsku odbiliśmy od linii głównej i oddzielnym pociągiem pojechaliśmy jeszcze na południe, do Bijska. Wracając z Irkucka do Moskwy jechaliśmy na wypasie, bo pociągiem firmiennym – szybszym i bardziej ekskluzywnym (miał firanki w oknach).

_mg_6537_k

Pociąg relacji Nowosybirsk – Moskwa wyposażony w firanki (ale nie tym pociagiem wtedy akurat jechaliśmy)

_mg_6539_k

Handel na stacji: cała miejscowość żyje tym, że raz na kilka dni przyjadą pociągiem klienci, obkupią się i odjadą, dlatego trzeba mieć na stoisku wszystko, o czym tylko pasażerska dusza zamarzy

03babuszki-2008-07-27-14-18-36-babuszki1

W tej miejscowości podobno znajdowała się huta szkła, dlatego panie na stacji próbowały sprzedać także dzieła szklarskiej sztuki – Rosjanie je kupowali na podarki :)

Budowa Kolei Transsyberyjskiej trwała 25 lat – pracowało przy niej prawie 90 tysięcy ludzi. Kamień węgielny pod budowę położył 19 maja 1891 roku we Władywostoku carewicz Mikołaj (Mikołaj II). Budowa ruszyła jednocześnie z dwóch miejsc oddalonych od siebie o 7400 kilometrów – z Czelabińska i Władywostoku. Prace planowano zrealizować w 14 lat, jednak budowa się nieco przeciągnęła, by wreszcie – jedenaście lat po owym planowanym terminie – połączyć żelaznymi drogami niemal całą Rosję: w 1916 roku pociągi mogły kursować z Sankt Petersburga do Władywostoku w całości przez terytorium Rosji. Jest to najdłuższa linia kolejowa na świecie –  całkowita długość torów wynosi obecnie 9259 km (historyczna trasa obejmowała 9288,8 km) i przekracza 8 stref czasowych.

Podczas naszej podroży przekroczyliśmy 6 stref czasowych.
Będąc w Moskwie, zegarki przestawialiśmy 1 godzinę do przodu względem czasu polskiego.
Będąc w Ałtaju – 5 godzin do przodu. Będąc w Irkucku – 6 godzin do przodu. Oczywiście na wszystkich dworcach Rosji obowiązuje czas moskiewski.

 

_mg_6496_k

W Transsibie ludzie śpią o różnych porach – nie ważne, czy ćmok, czy widno – każdy na swój sposób próbuje się dostosować do nieustającej zmiany czasu

 

O naszej trasie

Trasa linii transsyberyjskiej do Bajkału podczas naszej podroży przebiega następująco:
(nieco zmieniona względem standardowej trasy)

  • Moskwa – Dworzec Jarosławski (0 km),
  • Włodzimierz (210 km),
  • Niżny Nowogród (462 km) nad rzeką Wołga,
  • Kirow (917 km),
  • Perm (1397 km) nad rzeką Kama,
  • Vekovka (ok. 210 km),
  • Sergacz (ok. 600 km),
  • Kazań (ok. 800 km) nad rzeką Wołgą,
  • granica kontynentów Europy i Azji i obelisk (1777 km),
  • Jekaterynburg (1778 km) w Górach Ural,
  • Tiumeń (2104 km),
  • Omsk (2676 km) nad rzeką Irtysz,
  • Nowosybirsk (3303 km) nad rzeką Ob,
  • Krasnojarsk (4065 km) nad rzeką Jenisej,
  • Tajszet (4483 km), połączenie z Bajkalsko-Amurską Magistralą
  • Irkuck (5153 km), w pobliżu Bajkału.

To właśnie w Irkucku zakończyliśmy naszą podróż koleją (by dalej jechać już marszrutkami w okolice Bajkału) i z tej samej stacji wróciliśmy potem do Moskwy.

Taki kawałek globu przejechaliśmy z Moskwy do Irkucka :)

Taki kawałek globu przejechaliśmy z Moskwy do Irkucka pociagiem :)

10bajkal-2008-08-08-08-31-38-1656

U celu, czyli nad Bajkałem, a nawet na Bajkale, bo to wyspa Olchon

 

Dalej trasa linii transsyberyjskiej obejmuje:

  • Ułan Ude (5609 km),
  • połączenie z linią Transmongolską (5622 km) – stąd można jechać do Mongolii, a potem dalej, do Chin (do Pekinu),
  • Czyta (6166 km),
  • Tatarskaja, połączenie z linią Transmandżurską i Koleją Wschodniochińską (6274 km) – stąd można jechać do Chin (do Pekinu),
  • Birobidżan (8312 km),
  • Chabarowsk (8493 km) nad rzeką Amur,
  • Ussuryjsk (9147 km) połączenie z Trans-Mandżurską Koleją,
  • Władywostok (9259 km), Pacyfik.

Powyższe miasta, to stacje, na których zatrzymuje się pociąg jadący z Moskwy do Władywostoku. Tymczasem po drodze pociąg ten mija prawie 90 miast i niezliczoną liczbę wsi, przecina 16 dużych rzek, a przez ponad 200 km jedzie wzdłuż jeziora Bajkał. Przejazd Transsibem z Moskwy do Władywostoku obecnie zajmuje ok. 6 dni.

Jako ciekawostkę dodam, że Kolej Transsyberyjska została całkowicie zelektryfikowana dopiero w 2002 roku (czyli zaledwie 6 lat przed naszą podróżą!), co znacznie usprawniło ruch kolejowy, a samą podróż przyspieszyło o kilkanaście godzin.

Przewodnik (nie Prawadnik)

Jadąc w jakąkolwiek podróż, prawie zawsze zaopatrujemy się w przewodniki Lonely Planet, w których mało jest kolorowych zdjęć, za to zawierają one mnóstwo praktycznych informacji. Jednak w przypadku wyprawy Transsibem, polecam coś innego – Szlak Transsyberyjski. Moskwa – Bajkał – Mongolia – Pekin. wydawnictwa Bezdroża. Uważam, że ten przewodnik jest znakomity i na pewno warto go kupić i (przynajmniej zacząć) czytać jeszcze przed wyjazdem do Rosji. Recenzję tego przewodnika znajdziecie w jednym z kolejnych wpisów.

[jetpack_subscription_form show_subscribers_total=0 title=0 subscribe_text=”Nie chcesz przegapić kolejnego konkursu? Subskrybuj nasz blog Byłem tu. Tony Halik. przez e-mail.” subscribe_button=”Zapisz się!”]

O autorze:

Pracuje na jednej z warszawskich uczelni jako adiunkt, gdzie walczy z betonami, polimerami i studentami. W wolnym czasie bloguje o podróżach, gotowaniu i ciuchach; z uporem maniaka uczy się japońskiego. Ładnie narysuje i rewelacyjnie gotuje! Ma bzika na punkcie swoich 2 kotów…