Japońskie śniadania goszczą na naszym stole bardzo często. Pokochaliśmy je już podczas pierwszych podróży do Japonii, bo przekonaliśmy się, że nam bardzo służą. Pyszne japońskie śniadania zapewniały nam energię na cały dzień – od bardzo wczesnego ranka aż do późnego popołudnia, kiedy po intensywnym zwiedzaniu jedliśmy pierwszy większy posiłek (np. ramen). Co więcej, bezglutenowy ryż w miejscu pieczywa jest znacznie zdrowszy dla organizmu i my to czuliśmy! Dlatego zaimplementowaliśmy japońskie śniadania także w domu, w Polsce. Poniżej propozycje 6 japońskich śniadań, które najczęściej przygotowuję w domu.

Jak zaczęła się nasza przygoda z japońskim śniadaniem?

Japońskie śniadanie w pensjonacie na Yakushimie (fot. Joanna Wilk)

Japońskie śniadanie w pensjonacie na wyspie Yakushima (fot. Joanna Wilk, zdjęcie konkursowe „Tabemono 2020”)

W japońskich hotelach bardzo często oferowana jest opcja wyboru śniadania – w zachodnim lub w japońskim stylu. Oczywiście że zamiast tosta i jajecznicy, czy gofra z syropem woleliśmy japońskie przysmaki. Śniadania serwowane w formie bufetu pozwoliły nam spróbować bardzo wielu ciekawych rzeczy: przeróżnych pikli, sałatek, w tym z dziwnych wodorostów i oczywiście shirumono, czyli lekkich zupek, do których zalicza się miso shiru (zupa miso). To właśnie podczas takiego hotelowego śniadania po raz pierwszy odważyliśmy się spróbować fermentowanej soi, czyli nattō (zobacz video), które nam tak zasmakowało, że potem kupowaliśmy je już sami w japońskich sklepach. Można zatem powiedzieć, że były to takie „śniadania degustacyjne”.

Jeśli zaś chodzi o hotele w japońskim stylu (tzw. ryokan) to nie ma bata – tam serwowane jest wyłącznie tradycyjne japońskie śniadanie. Dostajemy cały piękny zestaw, jak ten na zdjęciu obok. W japońskim serialu Samurai Gourmet cały odcinek pt. Makrela o poranku (S1E3) poświecono właśnie tematowi takiego śniadania w ryokanie. (Przeczytaj o Samurai Gourmet i innych serialach o japońskim jedzeniu, które można obejrzeć w Polsce na Netflix.)

Japońskie śniadania – część 1
Śniadaniowe zestawy DIY

Po pierwsze zupa miso (miso shiru)!

Poniżej kilka przykładów śniadań w japońskim stylu, które jemy w domu. To jak najbardziej propozycje do samodzielnego przygotowania, bo robię je praktycznie w całości ze składników dostępnych w Polsce. Wszystkie prezentowanych poniżej obejmuje miso shiru (czyli zupę miso), bez której trudno mi sobie wyobrazić japońskie śniadanie. Dlatego na samym wstępie podaję link do przepisu.

1. Zupa miso z łososiem + ryż ze słodkimi ziemniakami

Proste śniadanie składające się z sake miso shiru – zupy miso z sake, czyli łososiem oraz ryż ze słodkimi ziemniakami i posypką furikake z wyraźną nutą chrzanu wasabi! Zupa została przygotowana z czerwonej pasty miso (aka miso) i katsuo dashi – bulionu na bazie płatków katsuobushi, z glonami wakame oraz wspomnianym łososiem.No właśnie, a props sake… W języku japońskim jest mnóstwo jednakowo brzmiących słów, ale o odmiennej pisowni i znaczeniu, dlatego tak ważna jest znajomość znaków kanji!
  • Sake (酒) – alkohol 🍶
  • Sake (鮭) – łosoś 🍣
Kuchnia japońska: japońskie śniadanie

Japońskie śniadanie: sake miso shiru + ryż ze słodkimi ziemniakami

2. Gorzki melon + zupa miso + ryż z tarako (+ kimchi)

W tym zestawie praktycznie wszystko wege za wyjątkiem furikake (posypki) do ryżu o smaku tarako (ikry ryby tara) i odrobiny płatków katsuobushi w zupie. Oprócz ryżu z tarakomiso shiru (z białej pasty shiro miso, z glonami wakame), jedliśmy duszonego gorzkiego melona z jajkiem (taka uproszczona wersja gōya chanpuru) i koreańskie kimchi. Herbatka specyficzna, bo modna jakiś czas temu w Japonii mieszanka matchagenmaicha – czyli sproszkowanej zielonej herbaty i zielonej herbaty z prażonym ryżem.

Kuchnia japońska: goya chanpuru + miso shiru + tarako

Japońskie śniadanie: gorzki melon (goya) z jajkiem + miso shiru + ryż z tarako oraz koreańkie kimchi

3. Żeberka teriyaki + zupa miso (+ kimchi)

Śniadanie inspirowane kuchnią okinawską z nutką koreańską: ryż z żeberkami teriyaki (teriyaki pōkuribu) i posypką furikake o smaku tamago (jajecznym) z wodorostami nori, miso shiru z wodorostami wakame. Jako bonus ponownie kimchi, czyli warzywa kiszone po koreańsku (z ostrą papryka gochugaru).

Kuchnia japońska: żeberka teriyaki + miso shiru (zupa miso)

4. Tamagoyaki + zupa miso + sałatka z ogórków i wakame

Kolejne śniadanie inspirowane dietą okinawską. Miso shiru (z białej pasty shiro miso, na katsuo dashi i z glonami wakame), sałatka z ogórków i wodorostów wakame doprawiona kurogoma (czarnym sezamem) i pikantnym olejem rāyutamagoyaki (omlet) z wakame i ryż (dla odmiany trójkolorowy) z furikake z kruszonych wodorostów nori i wyraźną nutą chrzanu wasabi.

Kuchnia japońska: siekane tamagoyaki + miso shiru + suimono

Okinawskie śniadanie: tamagoyaki + miso shiru + sałatka z ogórków i wakame

5. Łosoś, tofu i siekany omlet + zupa miso + marynowane grzyby

Miso shiru (z białej pasty shiro miso, na katsuo dashi i z glonami wakame); ryż z posypką o smaku ume (moreli japońskiej); marynowane grzybki z olejem rāyu z czosnkiem i z tym samym olejem podduszone wędzone tofu, łosoś i siekany omlet. (Omlet przygotowany z kilkoma łyżkami katsuo dashi i odrobiną sosu sojowego.)

Kuchnia japońska: siekane tamagoyaki + miso shiru + tofu + suimono

Kuchnia japońska: siekane tamagoyaki + ryż z posypką o smaku marynowanej ume (moreli japońskiej)

6. Wegańskie japońskie śniadanie: zupa miso + tofu z warzywami

Totally vegan Set. Miks tofu i warzyw został posypany czarnym sezamem (kurogoma). Miso shiru to sama pasta miso rozprowadzona w wodzie (nie na katsuo dashi – jak zwykle), uzupełniona o glony wakame. Ryż  posypałam posypką domowej roboty w postaci samodzielnie ususzonych i rozdrobnionych listków pachnotki (shiso).

Kuchnia japońska: wegańskie japońskie śniadanie z tofu i warzywami

Wegańskie japońskie śniadanie: zupa miso i tofu i warzywami

Oto moje 6 propozycji na japońskie śniadanie. Starałam się wybrać zróżnicowane sety, z naciskiem na te, które najczęściej sama robię w domu. Mam nadzieję, że zainspirowałam Was do tego, by od czasu do czasu też zrobić jakieś japońskie śniadanko. Jeśli tak, to koniecznie pochwal się zdjęciem w komentarzu pod postem na Facebooku.

Japońskie śniadanie – część 2: dania śniadaniowe

W drugiej części tego artykułu znajduje się lista japońskich potraw śniadaniowych (opisy, zdjęcia i sprawdzone przepisy).

➡️ Japońskie śniadanie – część 2: dania śniadaniowe

Więcej przepisów na japońskie dania

A tutaj znajdziesz nasze pozostałe artykuły o japońskiej kuchni oraz przepisy na różne proste dania kuchni japońskiej (nie tylko śniadaniowe).

Koniecznie obejrzyj też nagranie mojego gotowanie po japońsku LIVE – pokazuję podstawowe składniki i gotuję na żywo kilka bardzo prostych japońskich potraw! Nie zapomnij zostawić lajka pod filmem! :)

Jeśli podoba Ci się nasz podcast, polub nasze profile na Facebooku (Byłem tu. Tony Halik. & O Japonii), obserwuj nasz kanał YouTube: O Japonii oraz  Postaw kawę Byłem tu. Tony Halik. / Podcast o Japonii. – będziemy mieć energię, by tworzyć kolejne treści! Dodatkowo zyskasz dostęp do audio- i e-booków w serwisie BookBeat!